9.10.09

Sesongåpninger


(Obs! Ekstremt masse spoilere i denne posten dersom du ikke er up to date på seriefronten)

Høst er tid for sykdom, skolestart, norske epler, men ikke minst gjensyn med gamle favorittserier, samt de man fortsetter å se sesong etter sesong tiltross for at man strengt tatt kan styre sin begeistring. Men, la oss ta de gode først, som Josh Whedons Dollhouse. Det var mange forventninger knyttet opp til Joshs nye serie på høsten i fjor. De fleste ble ganske skuffet først, selv om det var vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som ikke fungerte. Kanskje var begynnelsen litt for gjennomtenkt, litt overtenkt. Men for de som holdt ut gjennom de første 6-7 episodene, tok serien seg drastisk opp, og man så virkelig det tematiske potensialet. Sesongåpningen følger opp denne tendensen. Doktor Saunders sliter med oppdagelsen hun gjorde i siste sesong om at hun selv er en aktiv, men Caroline blir mer og mer bevisst. Topher viser tydelige menneskelige trekk, mens vår tidligere helt Paul Ballard viser tegn til å miste sine. Ingen grunn til å gå glipp av andre sesong, men jeg anbefaler en oppfriskning av slutten av første før du går i gang. Som vanlig anbefaler jeg televisionwitoutpity.coms recaps.

Det har vært vanskelig å se hvordan Dexter skal utvikle seg videre, men sesongåpningen er absolutt lovende. Teaserbildene har vist Dexter med sin lille sønn, og første episode av fjerde sesong viser at det nettopp de typiske småbarnsforeldre-problemene som tidsklemma og søvnunderskudd som også preger Dexters liv. Vi presenteres for det som sannsynligvis blir de store dramaene på de personlige plan for karakterene, lite spennende så fremt du ikke er veldig interessert i Debras kjærlighetsliv. Manusfolket legger opp til at vi skal lure på hvordan Dexter skal kunne ”have it all”, men det er ikke det som fenger meg. Jeg kommer til å fortsette å se Dexter fordi den nye seriemorderen (som vi får vite hvem er fra første episode), spilles av John Lithgow, også kjent som crazy romsvesenmann fra 3rd rock from the sun, og han virker ikke mindre gal nå. Hvor gøy blir ikke dette!?

Noe som ikke er det minste morsomt er makkverket Grey's anatomy. Hvorfor, hvorfor, hvorfor gidder jeg fortsatt å se på dette? Hvorfor lar de Izzy leve, men George dø?! Det er helt uforståelig. Det er offisielt slutt mellom meg og Grey’s anatomy, jeg har holdt ut i hopet om å få se Izzy dø, men den gang ei.

I Californication er Hank Moody er fortsatt arrogant og hot. Det er interessant å se Runkle bli utsatt for sexpress på jobben, og å oppleve at Becca gjøre opprør. Men det er stort sett mer av det samme.

Gossip girl har gått fra hot til not. For mye såpe, selv for min smak. Det sier litt.

Neste gang skal vi se på de nye seriene. Wee! (eller Glee! om du vil).

6 kommentarer:

obskur sa...

Av pågående serier anbefales også;
Bored To Death, som er en helt ny serie. Var litt skeptisk etter første episode, men det ser ut til å ta seg opp.
The Big Bang Theory - den beste "sitcom-en" jeg har sett så langt! (NB! Høy nerdefaktor!) :)
Og Stargate: Universe - Bare piloten er sendt foreløpig, men det ser lovende ut.

brannfjell sa...

Skal sporenstreks sjekke ut Bored to Death. Syns tredje sesong av Big Bang Theory er mindre god, jeg er ubegeistret for Leonard og Peggy. Strengt tatt vil jeg at Sheldon skal ha sin egen serie. Jeg har ikke sett noe av Stargate, bør man se det andre først?

obskur sa...

Helt enig ang. TBBT, det har virkelig tapt seg etter at de ble sammen, men Sheldon er jo fremdeles der og det er jo han som har båret serien helt fra begynnelsen.

Det ser ut til at det meste blir forklart, så du trenger ikke ha sett noe fra før av. Usikker på om jeg i det hele tatt vil anbefale det - det er liksom grei underholdning - ikke stor kultur, men denne nye serien kan se ut til å legge seg på en litt mindre banal linje, - tydelig post-Battlestar Galactica (forøvrig, har du ikke sett det, anbefales det på det sterkeste!). Det kan bli bra, men selvsagt kan de bomme totalt også. Litt tidlig å si :)

brannfjell sa...

Sheldon som prøver å betinge Pennys oppførsel med sjokolade er dog festlig.

Battlestar galactica ja, det ble et tomrom i livet når den sluttet. Jeg så piloten til Caprica, og vil nok se på det i januar, men er inntil videre avventende.

Siden jeg er særs opptatt av Science Fiction burde jeg vel ha sett Stargate, men har liksom aldri kommet så langt.

En serie jeg ikke nevnte i innlegget er Fringe, som jeg etter mye om og men har bestemt meg for å se litt videre på. Jeg har en forkjærlighet for karakterene, dessuten dukker det stadig opp interessante ting.

Anonym sa...

GLEE! er helt fantastisk. sjekk ut Community også, om en random gjeng weirdos på community college. jeg flirte. høyt. slo med selv på låret til og med. ALENE.

kjipt at dollhouse bare fikk to sesonger. noen ganger blir jeg litt gal av å tenke på alle implikasjonene: hvem er den virkelige virkelige personen, er ikke de som er skapt også virkelig? snakk om å leke gud :S

og sesong fire av Dexter. HERREGUD. det er Lithgow som gjør det, helt klart. siste episode, det vil si den som kom forrige mandag (dagens har jeg ikke sett) var bare tidenes Dexter-episode. tidenes.

brannfjell sa...

Glee og Community er definitivt beste sort. Jeg gleder meg til siste Dexter, har ikke sett den siden jeg for tiden er internettisolert (dvs kun på mobilt nett).

Det var jo det som var the beauty of Dollhouse. Uvissheten som kom snikende.