25.6.09

Sommerprosjekt: Dannelsesskolen 2009


Som et barn av min tid, og reform 97, har jeg et hat elsk forhold til prosjekter. Jeg hatet alltid skoleprosjekter der jeg måtte samarbeide med andre om å lage et fellesresultat som alltid lyste av middelmådighet. Nå når jeg er eldre og klokere har jeg derimot begynt å elske prosjekter. Hovedsakelig fordi jeg lager personlige prosjekter som gjerne handler om selvutvikling, og fordi jeg fullfører dem alene eller sammen med betrodde venner. Sommeren er ideell for prosjekter av nettopp denne typen. Den beste typen sommerprosjekt er de du føler kommer til å endre livet ditt. Men de er sjeldne, og i år har jeg heller satset på å få opp allmenndannelsen. I tillegg til å lære meg italiensk (som er et biprosjekt av et treårig prosjekt jeg har), er målet mitt å få opp dannelsesnivået. Demokratisk anlagt som jeg jo er har jeg valgt å la flere av mine venner og bekjente få bidra til en pensumsliste i det som kan kalles for Dannelsesskolen 2009. Alle fikk en forespørsel om de kunne bidra med musikk, film og bøker jeg absolutt måtte få med meg. De fleste gikk for bøker, kultursnobbete som de jo er, men noen filmer og tegneserier kom med. Problemet med denne listen var at mine venner ble hekta på å foreslå russisk litteratur. I det lange formatet, og nå er jeg stuck i Brødrene Karamasov og enden virker på ingen måter nær, har lest 250 sider og føler jeg enda er på innledningsstadiet.

Pensum:
Bøker:
Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij
- Forbrytelse og straff
-Brødrene Karamasov
Aleksandr Solzjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitsj liv
Nikolaj Gogols - Døde sjeler
Turgenev - Fedre og sønner
Majakovskij
Vladimir Sorokin - The Queue
Vekten av snøkrystaller – Torvald Steen
H.Murakami
-Trekkoppfugler
-Sauejakten
-Kafka på stranden
-Hard boiled Wonderland and The end of the World
John Fowles - The Magus
Jonathan Safran Foer - Everything is Illuminated (denne har jeg lest, men anbefaler selvsagt videre)
Sara Stridsberg -Drömfakulteten
Koranen
Sylvia Plath: Glassklokken
W.G.Sebald: Austerlitz
Knausgård - En tid for alt (har lest, og anbefaler videre)
Cecilie Løveid - Alltid skyer over Askøy
Fernando Pessoa - Uorens bok
Anna Gavalda - Eg vil at nokon skal venta på meg
Gunnhild Øyehaug si novelesamling
Simona Vinci - Om barna vet man ingenting
Virginia Woolf – Orlando
Mario Vargos Llosas - Tante Julia og han som skriver.
JT Leroy – Sarah
Jostein Garder - Appelsinpiken
Barbara Kingsolver - The Poisonwood Bible
Joan Didion - The Year of Magical Thinking
Jan Kjærstad - Tegn til kjærlighet
Ljudmila Ulitskaja - Sonetska
Michael Chabon - amazing adventures of kavelier clay

Tegneserier:
Blankets av Craig Thompson
Hey Princess -
Pojken I skogen –
Unga norrlänningar av mats jonsson
Kabuki-serien av David Mack
Strangers in paradise av Terry Moore
Black Hole av Charles Burns
Epileptic av David B

Musikk
Bob Dylan
Spesielt Hurricane
Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!
Bat for Lashes - two suns (hører på stadig vekk, og kan anbefales videre)

Film:
Myserious skin (har sett og anbefaler)
Me, you and everyone we know (har sett og anbefaler)
young @heart (usikker hvor jeg kan få tak i denne)
39 pounds of love (usikker hvor jeg kan få tak i denne)
Etre et avoir
Supergirl
Princess Mononoke
Waltz with Bashir (Har sett og anbefaler sterkt!)
half nelson
rocket science
spellbound
the warriors
class of 1984
BBC-serien Fornuft og følelser
The Twilight Samurai (Tasogare Seibei)

Wish me luck!

7 kommentarer:

Hilde-Gunn sa...

Artig prosjekt! Jeg så ingenting om naturfag? Tenk hvor viktig det er som dannelsesfag. Politikere tar masse beslutninger om naturen uten å ane hva de gjør for eksempel. Du kan jo begynne med denne for eksempel, om naturfags betydning for demokratisk deltakelse http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift/Nordina_506_Kolsto.pdf

brannfjell sa...

Takk! Tror jammen jeg skal skrive den ut og kose meg med den i kveld. Regn i Longyearbyen i dag.

Jorg Hauan sa...

Hva med spill?

Jeg synes du burde faa inn noen spill paa den dannelsesskolen din.
Selv om den er utrolig imponerende, saa er jeg dypt skuffet over mangelen paa interaktive medier i ditt pensum

Jorg Hauan sa...

Veldig imponerende pensum, men jeg er dypt skuffet over manglene paa interaktive medier.

Synes du burde legge til litt IKT, som for eksempel Combat Arms, Audition, Yoville og kanskje litt Second Life.

Kan gjerne drive med fjernundervisning om det skulle vaere oenskelig.

brannfjell sa...

Fjernundervisning er beste sort. Men jeg har hittil i livet kun likt et fåtall dataspill. Super Mario, Caesar II og III, Sims, tetris og edderkoppkabal. Er meget negativ til spill der man skyter ting. Men skal holde et åpent sinn. Fokuser din anbefaling!

Ole sa...

jeg kjøper young @ heart på play.com og så ser vi den på øya-vors i august.

brannfjell sa...

Beste sort, du er en helt!